
Full Terms & Conditions of access and use can be found at
http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=ftur20

Download by: [Orta Dogu Teknik Universitesi] Date: 23 February 2016, At: 00:24

Turkish Studies

ISSN: 1468-3849 (Print) 1743-9663 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/ftur20

A Close-Knit Bunch: Political Concentration
in Turkey's Anadolu Agency through Twitter
Interactions

Dağhan Irak

To cite this article: Dağhan Irak (2016): A Close-Knit Bunch: Political Concentration in Turkey's
Anadolu Agency through Twitter Interactions, Turkish Studies

To link to this article:  http://dx.doi.org/10.1080/14683849.2016.1138287

Published online: 22 Feb 2016.

Submit your article to this journal 

View related articles 

View Crossmark data

http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=ftur20
http://www.tandfonline.com/loi/ftur20
http://dx.doi.org/10.1080/14683849.2016.1138287
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=ftur20&page=instructions
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=ftur20&page=instructions
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/14683849.2016.1138287
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/14683849.2016.1138287
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/14683849.2016.1138287&domain=pdf&date_stamp=2016-02-22
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/14683849.2016.1138287&domain=pdf&date_stamp=2016-02-22


A Close-Knit Bunch: Political Concentration in
Turkey’s Anadolu Agency through Twitter
Interactions
DAĞHAN IRAK

Social and Human Sciences Doctoral School, University of Strasbourg, Strasbourg, France

ABSTRACT
Through the 13-year period of Justice and Development Party (AKP)
governments, the party has developed its own economic and social network,
which has created a dominant-party system with hegemonic tendencies. The
creation of a pro-government media has constituted the cultural aspect of
this transformation, as many mainstream media outlets have been seized by
the government and sold to pro-AKP business ventures. Moreover, the state-
run media Turkish Radio and Television (TRT) and Anadolu Agency (AA)
companies have been subsidized and restructured in line with the
government agenda. These public news producers, especially during the most
recent term of the AKP government, have been controlled by officials from a
small network close to the party leadership. This study explores the political
concentration in Turkey’s public media by means of an analysis of the Twitter
interactions of AA board members, between August 2011 and February 2015.

ARTICLE HISTORY Received 31 May 2015; Revised 8 August 2015; Accepted 16 September 2015

KEYWORDS internet; media; politics; new media; social media

Introduction

This article examines “New Turkey,” a concept created by Recep Tayyip
Erdoğan and its media by focusing on the social networks constituted
online within the state-run news agency Anadolu Agency (AA, Anadolu
Ajansı). Differing from content-based analyses,1 this study directly observes
the interactions of real-life users (in this case, AA board members) and
their web of communication on Twitter, hoping to deduce a conclusion on
the level of political concentration in one of the biggest media organs of
Turkey. The AA has been a political symbol of the Turkish Republic since
its foundation in 1920 during the War of Independence.2

© 2016 Taylor & Francis

CONTACT Dağhan Irak daghan.irak@etu.unistra.fr, daghan.irak@gmail.com Social and Human
Sciences Doctoral School, Université de Strasbourg Bâtiment “Le Portique” 14 rue René Descartes,
67084 Strasbourg, France.

TURKISH STUDIES, 2016
http://dx.doi.org/10.1080/14683849.2016.1138287

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 

http://orcid.org/0000-0001-6625-2866
mailto:daghan.irak@etu.unistra.fr
mailto:daghan.irak@gmail.com
http://www.tandfonline.com


In Turkey, after a decade of unstable coalition governments, a military
intervention, and a major economic crisis, the Justice and Development
Party (AKP, Adalet ve Kalkınma Partisi) was founded in 2002. The AKP,
led by former Istanbul mayor Recep Tayyip Erdoğan, a young and ambitious
Islamist, pursued a pro-liberty policy in the military-dominated country;
defended Turkey’s accession to the European Union (EU) and rapprochement
with neighbors such as Cyprus, Greece, Syria, and Armenia; and prioritized
civil liberties, including lifting the headscarf ban in the universities that had
been enforced by the Kemalist rule. Erdoğan’s party quickly gained support
from the international community, thanks to its commitment to both the
Copenhagen criteria required by the EU and the new economic principles pre-
scribed by its biggest creditor, the International Monetary Fund. Within a few
months, the AKP had achieved its first landslide election victory against the
crumbling coalition parties; however, Erdoğan was barred from a seat in par-
liament because of a ban that had been levied after he had recited an Islamist
poem in a political setting. After the AKP and the opposition Republican
People’s Party (CHP, Cumhuriyet Halk Partisi) agreed on a constitutional
change, he was allowed to become a deputy following a by-election held in
the province of Siirt. After an eight-year period featuring landslide election
victories, struggle with the weakening Kemalists, and a failed military mem-
orandum in 2007, the AKP and Erdoğan triumphed over their rivals.

The 2010 Constitutional referendum put an end to all military influence on
the justice system. With the 2011 legislative election victory, the AKP took
over the entire state apparatus, proceeding to its own political agenda,
which Erdoğan declared “The New Turkey.” The New Turkey included the
personality cult of Recep Tayyip Erdoğan, referred to as the Büyük Usta
(grand master) or Reis (captain); an Islamist education scheme prioritizing
religious courses; establishing social and economic networks between millions
of party members and allocating state funds by means of public–private ven-
tures; countless giant construction projects; and the disappearance of checks
and balances as well as the separation of powers.

As Erdoğan himself declared in 2010, “anyone not taking part in this will be
defeated”3 by means of extreme police violence, politically motivated court
cases, and Erdoğan’s own brand of media empire, founded mainly by seizing
and otherwise acquiring the assets of rival media moguls. In June 2013,
approximately fivemillionTurkish citizens poured into the streets in an unpre-
cedented manner in Turkish history to protest against Erdoğan’s escalating
autocratic tendencies.4 The Gezi protests started over the governments’ plan
to turn a small urban park of the same name into a shopping mall under Erdo-
ğan’s direct order. The rally, which quickly came to represent the last hope of
democratic consensus in the country, was crushed under the onslaught of
police and armed vehicles with tear gas canisters. Erdoğan stated that the
police, who had killed eight protesters, had acted under his direct orders.

2 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



Press–Party Parallelism in Turkey

The media, under a strong political power with hegemonic tendencies, needs
to be analyzed in conjunction with the concept of “press–party parallelism.”
This concept, introduced by Seymour-Ure,5 suggests that there is a historical
association between the rise of political parties and the rise of newspapers. The
press in a political system is implicitly or explicitly given a role connected to
the party. He writes, “the functions of parties are highly compatible with the
capabilities of newspapers.”6 These three assumptions result in the conclusion
that the media and political parties have a relationship the extent of which
could indicate the outline of a political system. In other words, press–party
parallelism may be a benchmark of how the political system functions in a
country. Hallin and Mancini,7 while conceptualizing three media models
for different geographical regions, suggest that press–party parallelism or
Polarized Pluralist Model, is observed at the highest rates in the Mediterra-
nean region, specifically in France, Greece, Italy, Spain, and Portugal. Van
Kempen,8 introducing a model for calculating media–party parallelism in
the print media and television, confirms this assumption by citing Greece,
Italy, and Spain as the countries with the highest rates of parallelism
among European nations.

Many scholars9 suggest that Turkey belongs to the Mediterranean model.
Strong press–party parallelism existed especially in the early years of the
Turkish Republic; however, after the 1980 coup d’état, this link weakened.
According to Bayram,10 the press–party parallelism in the early Republican
period (1923–1930) reached its peak at 93.3 percent, while it decreased to
31.0 percent during the ANAP governments after the 1980 coup. One of
the primary reasons for this change is that the 1980 coup d’état aimed to
impose an “approved” mainstream ideology, called “the Turk-Islam Syn-
thesis.” Diversity of political views, and strong political organizations were
perceived as dangerous. The other major reason is that after the coup, the neo-
liberal policies employed by Turgut Özal, chief of economy during the junta
period, later prime minister and president, helped create a new type of enter-
tainment-based mainstream media, owned by non-journalist businessmen
with ventures in other sectors.

This new type of media saw itself as above the governments. Employees
pursued the interests of their bosses, and going so far as to raise up and
push down the same politicians. Doğan Group and its owner, Aydın
Doğan, along with their flagship daily Hürriyet, emerged as the archetype
of this model. As there was no dominant-party system in Turkey between
1987 and 2002, and also because the military still had a decisive role in
Turkish politics, this model proved useful for Doğan and other entrepreneurs
active in the media. However, it should be underlined that this relative
freedom of media conglomerates did not create a critical media scene as

TURKISH STUDIES 3

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



the business interests of the media owners were in parallel with those of the
system, even when it was in divergences with its among political actors
occurred. Between the media owners and the political system, a consensus
emerged that gave liberties to both camps, however limited. Christensen11

mentions, “the rapid—and sometimes uncontrolled—spread of free-market
policies and ideologies” and “the importance of the notion” among the key
issues of Turkish media. Kaya and Çakmur12 argue that, “pressures on the
journalists in Turkey [were] heavily related, on one hand, to particularities
of the political conjuncture, and, on the other hand, to the business dealings
of the owner.” Cizre-Sakallıoğlu and Yeldan13 also calls the mass media of the
1990s, as a contributor of “the detachment of political demands from appreci-
ations of socio-economic conditions.”

After the AKP came to power in 2002, this consensus began to erode. It
should be noted that the relationship between the media and political
power did not change overnight; however, it gradually altered in the favor
of the latter. While pro-AKP networks were established and the economic
capital was transferred to these networks through public–private ventures,
this model first reinforced its own media and then started to acquire other
actors, again through state agencies. Notably, the Savings Deposit Insurance
Fund of Turkey (TMSF, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu) became useful in
this process, as it seized media companies on the grounds of financial irregu-
larities, and then sold them to pro-government businessmen. As will be
detailed later, many companies in the pro-government media were acquired
by means of this sort of transaction.

It should be noted that “press–party parallelism” in media studies is mostly
analyzed from an institutionalist perspective, seeking direct and institutional
bonds between the media and political powers. In most Mediterranean
countries, this sort of links can easily be observed. However, in Turkey,
where traditional relationships continue to dominate the business and politi-
cal domain, informal networks play a crucial role, often overshadowing
formal ties. Therefore, any study on political tendencies in Turkish media,
should take these networks (religious groups or fellow townsmanship,
called hemşehrilik) into account, which often result in forms of crony capital-
ism. The AKP, which acts as an agent between the ever-present “center–per-
iphery cleavage” in Turkish politics,14 has formalized these traditional
networks by integrating them into the state organization, even replacing
them with more modern agencies. Therefore, the media during the AKP gov-
ernments cannot be fully understood without examining these networks. This
work observes these networks’ reverberations on online social networks and
links them to “press–party parallelism” by analyzing a state-run media com-
pany’s board members’ online interactions. It is intriguing that the network
characteristics of Turkish social media have almost never been studied until
now. The principal research question of this article is whether these networks

4 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



on online platforms overlap with the institutionalized and politicized informal
networks of traditional Turkish society during the AKP governance.

The AKP: A Dominant Party?

Suttner defines a dominant-party system as a system “where one organization
or party is so electorally powerful as to render it unlikely to be defeated in the
foreseeable future.”15 According to Greene,16 in order to sustain a dominant-
party system, elections must be “both meaningful and unfair.” This means
that the opposition still theoretically should have the possibility to win;
however, they are, in practice, constantly deprived of the means to materialize
such victory. The Turkish electoral system, brought into order after the 1980
coup d’état, with its ten percent parliamentary threshold and financial aid
allocation favoring parties with higher seat counts, has facilitated the emer-
gence of a dominant-party system.

Regarding whether the AKP qualifies as a dominant-party or not, Keyman
calls the AKP’s seven back-to-back landslide election victories an “electoral
hegemony,” which “creates a societal and global perception that its opponents
are weak and unlikely to win elections.”17 According to Öniş, “the problem in
the Turkish context concerns the co-existence of an increasingly hegemonic
party system with the absence of appropriate mechanisms of checks and bal-
ances.”18 Çarkoğlu and others,19 as well as Ayan-Musil,20 refers to Sartori,21

who describes the AKP reign a “predominant party system,” mainly due to
the longevity of the system. However, sociologically it can be argued that a
political party in power creating its own hegemonic networks without sus-
pending the electoral system can be qualified as a dominant-party system.

While the AKP’s cultural domination over Turkish society has been con-
tested recently through the Gezi Park protests in 2013, and the ongoing dis-
sidence on social media sites, it can be said that it has established its own
economic and social capital networks which are decisive on who has or
does not have access to Turkey’s resources. Buğra and Savaşkan22 state that
during the AKP period, “the relations between the public and private
sectors took a new form,” enabling businesspeople from similar Anatolian
backgrounds to flourish, mainly thanks to public–private partnerships.
Other works23 also draw attention to these socio-economic networks. The
aim of this study is to analyze the social networks constructed during the
AKP reign in the media domain, not necessarily limited to business owners,
but also among employees, notably journalists.

Meanwhile, it may be said that the party’s fall from the government in the
2015 general elections, after a successful election campaign by Peoples’Demo-
cratic Party (HDP,Halkların Demokratik Partisi) passing the ten percent elec-
toral threshold and deprive AKP of an extra seventy deputies in the
parliament, is in contradiction with these remarks, however it should be

TURKISH STUDIES 5

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



noted that AKP remains to be the only party to decide a coalition government
or an early election by 40.9 percent of votes and 258 MPs, while holding the
interim government, not to mention the active support given by President
Erdoğan to the party. They also continued to hold the economic and social
networks that they have created in the last 13 years, and forced the country
to another election in November 2015 to reclaim power.

The AKP’s Shift from Pro-Liberty Muslim-Democrats to
Autocratic Islamists

The AKP, which initially vowed to pursue a transparent democracy for both
Turkey and the party itself, gradually broke this promise. Erdoğan, after his
second election victory in 2007, parted ways with the other figures of party
leadership, namely Abdüllatif Şener, Abdullah Gül, and temporarily Bülent
Arınç, eventually achieving dominance of leadership that Lancaster states
“Turkey has rarely ever seen.”24 Notably, after the constitution referendum
in 2010 that gave government authority to control the justice system and
the landslide third legislative election victory in 2011, the AKP, leaning on
Erdoğan’s personality cult, steadily transformed itself into a dominant-party
regime based on what Keyman describes as “unprecedented polarization on
all levels of Turkish society.”25 Öniş26 writes, “Erdoğan’s understanding of
democracy, in turn, has been confined to a narrow vision of democracy
based on an extreme understanding of majoritarianism.” Ayan-Musil27

argues that Turkey may enter the persistence phase of a dominant-party
system, as patronage is a common feature of party politics in Turkey.

Along with absolute control over the justice system and increasing police vio-
lence in the streets since 2010, media control has become a prime focus of
Erdoğan and the AKP to consolidate power and intimidate the opposition.
The creation of a well-disciplined pro-government media, referred to as the
yandaş medya (supporter media) by the opposition, has been followed by the
emergence of havuz medyası (pool media), which suggests the pro-government
media are being financed by government agencies, constituting an obvious econ-
omic advantage over rivals as well as promising a powerful network to media
owners, who traditionally make business in key sectors such as construction or
energy in Turkey. In 2014, 69.3 percent of the total advertisement volume of
19 state-run firms was given to pro-government newspapers, generating an esti-
mated 60 million Turkish liras (approx. 27 million USD) of revenue to these
media outlets. Six state-run firms boycotted TV channels close to the religious
group of Gülen, a former ally, even though the Gülenists had helped the AKP
during the judicialwar against themilitary andKemalists, thanks to the hundreds
of officials infiltrated into state organs, in feud with Erdoğan since 2013.28

The mainstream media were affected by this strategy in a different manner.
They were forced to remain silent on events such as the Gezi protests in June

6 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



2013 and the Roboski Massacre in December 2011. They also have faced
severe tax penalties and politically motivated punishment from the Radio-Tel-
evision High Council (RTÜK, Radyo Televizyon Üst Kurulu).

In 2013, leaked wiretappings revealed that Erdoğan himself and his con-
sultants directly intervened into the operations of newspapers and TV chan-
nels, dictating their editorial line or sacking non-yandaş journalists.
Journalists critical of state policies, especially on the Kurdish issue and the
role of military, were put on trial, giving Turkey the infamous nickname,
“World’s Biggest Prison for Journalists.” Equally, the AKP has given the
country a bad reputation regarding Internet censorship, as more than
67,000 URLs have been blocked as of March 2015.29 Notably after the Gezi
Protests, during which the social media played a huge part in breaking the
mainstream media blackout, Erdoğan launched a personal crusade against
Twitter.com. The government blocked the micro blogging site for a few
hours the day after he vowed to “eradicate Twitter” in an election rally in
March 2014.

The AKP’s constant and heavy pressure on the media has been criticized
frequently by EU Progress Reports, and NGOs such as Freedom House and
Reporters without Borders. However, the frequency and severity of press
freedom violations in Turkey overshadows the condition in which the state-
run media, namely the radio-TV giant Turkish Radio and Television (TRT)
and the news agency AA, is. These two media outlets have received heavy
financing since the first AKP government and employ hundreds of journalists
from the pro-government media pool. Programs on TRT regularly feature
Erdoğan’s chief advisors, Yiğit Bulut or Yasin Aktay, as regular guests, or
even as paid TV show hosts.

While the AKP’s “media pool,” TRT, and in many cases mainstream chan-
nels such as Habertürk or NTV leave no doubt that their editorial lines have
shifted by the political agenda of country’s rulers, the editorial policies of AA,
the exclusive broadcaster of many of the state functions,30 has not received
academic attention, despite being the most frequently cited news source by
the print, broadcast, and Internet media in Turkey.

An Overview of AA Content under AKP Rule

In a recent study of the AA’s Twitter posts between February 1 and 20, 2015,31

it was revealed that 91.1 percent of all AA content was related to Erdoğan or
the government, while the agency’s “live commentary” feature, which post
politicians’ statements, has never featured an opposition politician although
it has covered Prime Minister Davutoğlu’s rallies even in the AKP county
branches.

In terms of subject, the AA posts also followed the government agenda,
prioritizing Erdoğan’s personal feud with Fethullah Gülen, the AKP’s

TURKISH STUDIES 7

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



proposed Homeland Security Bill curtailing civil liberties, and articles depict-
ing the Islamophobic behavior of Western countries. Even in a general matter,
such as the murder of a young woman following a rape attempt, 48 percent of
all articles quoted government officials (Figure 1).

While the content of the AA is visibly AKP-oriented, the purpose of this
article is to employ a more network-based approach to the Agency board. As
the AKP’s modus operandi represents a network based on ideological camarad-
erie and personal relations reflected on business deals, this network should be
examined in terms of both recruitment patterns and personal interactions.

From “Partisan Media” to “Media Pool”

The uniqueness of the AKP period in Turkish media history is that for the first
time after the single-party regime of the 1930s, the government has its “own”
media, the function of which is to support the political party in power at all costs.

The leading companies of the pro-government media in Turkey are:

. Yeni Şafak: acquired by Albayrak Holdings in 1997, one of the principal
contractors of the Municipality of Istanbul during Recep Tayyip Erdoğan’s
term as mayor.

Figure 1. Breakdown of AA Twitter posts per keyword between 1–20 February, 2015.

8 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



. Star: seized by the Savings Deposit Insurance Fund of Turkey (TMSF,
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu) in 2004 and sold to Ali Özmen Safa, in
a joint venture with Ethem Sancak, a businessman close to Erdoğan and
later AKP ombudsman.

. Akşam: seized by the TMSF while under Çukurova Holdings ownership
until 2013, and sold to Ethem Sancak.

. Türkiye: rebranded in 2013, with the slogan “New Turkey’s newspaper.”

. Sabah: seized by the TMSF in 2007 and sold in 2008, to Çalık Holdings, the
CEO of which is Berat Albayrak, Recep Tayyip Erdoğan’s son-in-law.

. Yeni Akit: the radical Islamist and anti-semitic newspaper.

According to an AdEx report published by Nielsen in early 2015,32 6 news-
papers of the “pool media” (Yeni Şafak, Akşam, Türkiye, Sabah, Yeni Akit,
Takvim) received 62.5 percent of printed media ads given by 16 govern-
ment-run companies in the first half of 2014, generating an estimated
revenue of 60 million Turkish Liras, although the circulation of these news-
papers barely exceeds 25 percent of the total market share. Six anti-govern-
ment newspapers, Zaman, Bugün (pro-Gülen), Cumhuriyet, Sözcü, BirGün,
and Evrensel (left-wing) received only 2.2 percent of total ad revenues.

While the pool media outlets, most of which were acquired by pro-AKP
businessmen after having been seized by the TMSF, were financed by govern-
ment-run companies’ advertisement, their mainstream rivals were roughed
up by seizures, tax audits, and severe penalties. In 2009, the Doğan Group,
which once enjoyed an advertising share of 58 percent in the printed
media, was given a tax penalty of 825 million Turkish Liras, the group was
forced to reduce its assets and shut down some of its media ventures. At
Ciner Holdings, pro-government businessman Fatih Saraç was appointed to
the position of Head of Media Group in 2012. In Doğuş Group, the editorial
leadership of the prestigious news channel NTV was handed to Nermin
Yurteri, known as the “goddaughter of Bülent Arınç.” In December 2013,
leaked wiretappings revealed that Saraç and Yurteri had taken direct orders
from Recep Tayyip Erdoğan and his consultants when handling even day-
to-day operations.

Even though the “pool media” does not seem directly connected to the
state-run media outlets TRT and the AA, the recruitment policies of these
companies reveal that they belong to the AKP’s political networks. According
to a report prepared by opposition MP Atilla Kart, dozens of pro-Gülen jour-
nalists from Samanyolu TV, Zaman newspaper, and Cihan News Agency
were recruited to TRT. Among those, Ahmet Böken was promoted to
editor-in-chief of the news channel TRT Haber; however, after the Gülen-
Erdoğan feud began, he was expelled along with other pro-Gülen TRT
employees.

TURKISH STUDIES 9

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



While TRT recruited mostly Gülenists until the feud, high-ranking AA
officials were generally chosen among the “media pool” or the consultants
of Erdoğan and Arınç. The AA board members since the third term of
AKP government and their connections reveal that the administrative level
of the agency comes from a small network, from few media outlets that
belong to the “pool media” and the circles close to Recep Tayyip Erdoğan
and Bülent Arınç (Table 1).

AA’s Legal Status and the Agency under AKP Administration

The legal status of the AA constitutes a unique and complicated example
among public media outlets in the world. The agency was founded in April
1920, before the Republic of Turkey existed, in order to diffuse news about
the Turkish Independence Movement. Early on, the agency was first affiliated
with the Turkish Grand Assembly, and then to the Ministry of Foreign Affairs
of the de facto government. In 1925, two years after the republic was founded,
the Agency was converted into incorporation and its shares distributed to
agency employees.33 However, 47.75 percent of these shares later were col-
lected by the Treasury, which made the AA, in effect, a state venture.34

This arrangement proved problematic, as the agency’s CEO, Kemal
Öztürk, former consultant of both Arınç and Erdoğan, personally took over

Table 1. AA board members between August 2011 – February 2015 and their
connections.
Board Member Connection

Ahmet Tek
Ali İhsan Sarıkoca Prime Minister’s Press Officer during the Erdoğan period
Ebubekir Şahin
Kemal Öztürk Former press consultant of vice-PM Bülent Arınç

Former press consultant of former-PM Tayyip Erdoğan
Yeni Şafakcolumnist

Metin Mutanoğlu Former Kanal 7 reporter
Former Yeni Şafak foreign desk chief
Former TV Net senior editor
Former Al Jazeera Turk senior editor

Mücahit Küçükyılmaz President’s social media manager during the Gül period
SETA specialist
Former TRT consultant

Mustafa Özkaya Former TV Net senior editor
Former Al Jazeera Turk senior editor

Nihat Erdoğmuş Şehir University professor
Ömer Ekşi Former Work and Social Security Ministry press officer
Refik Korkusuz Medeniyet University professor
Reşat Yazak Close friend of Bülent Arınç
Said Yüce Barla Platform chairman, NGO close to Nur religious group
Salih Melek Prime Minister’s Press Officer during the Erdoğan period

Bülent Arınç’s former head consultant
Şenol Kazancı Former TV Net editor-in-chief

Prime Minister’s head consultant during the Erdoğan period
President’s head consultant during the Erdoğan period

10 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



the unclaimed (due to deceased or unknown shareholders) 25.65 percent of
the shares in 2013, after the AA went into capital augmentation.35 This con-
troversial move was later reversed in 2014, after Öztürk resigned from his pos-
ition. Meanwhile, the AA board, led by Öztürk, refused to allow the agency to
be audited by the Court of Auditors, claiming the “agency has the same legal
status as any other private company.”36 Although the state is not legally the
controlling shareholder, the Treasury and the Prime Minister’s Directorate
General of Press and Information (DGPI, Basın-Yayın Enformasyon Genel
Müdürlüğü) have been meeting the operating costs of the agency.

According to the official Treasury reports, the agency’s 26.3 million
Turkish Liras of operating losses in 201237 were more than quadrupled in
2013,38 reaching 105.7 million liras. On the other hand, Vice-PM Bülent
Arınç, in a response to a parliamentary question given by opposition MP
Umut Oran, stated that AA had been allocated 113 million Turkish Liras in
2011 and 130 million liras in 2012 from the state budget.39 Comparing this
amount with 2004, the state budget allocated to the agency had increased
540 percent in 2012. Furthermore, between 2010 and 2014, the allocation
to the agency by the DGPI increased 225 percent, reaching 144 million
liras.40 These figures effectively prove that AA, while legally not a state-
owned company and therefore able to claim exemption from the jurisdiction
of the Court of Auditors, has been financed as such during the third term of
AKP government.

Methodology

While the recruitment policy of the agency clearly reflects the concentration
in the agency, further data are needed in order to see whether this policy stems
from a simple interpersonal network or from a complex political network that
aims to establish cultural dominance over the country. While the recruitment
network graph may hint at the political flavor in the concentration, a more
powerful method to discover the political context of AA staffing is to
analyze the board members’ daily social interactions. While this used to be
a virtually impossible task, digital sociology now offers practical methods to
observe the social interactions of a given group through online social net-
works. As especially since 2013, Twitter has been a battlefield for the struggle
between the AKP and its opponents, it is relevant to observe these interactions
in this particular form of media. Therefore, this study ascertains whether the
Twitter interactions of AA board members between August 2011 and Febru-
ary 2015 have presented a concentrated pro-government network or a politi-
cally diverse profile, and to what degree.

Most of the recent studies on social media use in Turkey,41 notably during
political protests, have depended on quantitative “big data,” such as number
of tweets, or hash tags used. While the massive content produced by millions

TURKISH STUDIES 11

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



of Twitter users, especially during the Gezi protests throughout the space of a
couple of weeks, were enthusiastically analyzed, few studies42 have drawn
attention to the role of influential opinion leaders during the constant flow
of social media messages, even though Varol and others43 clearly have
showed that these users’ content have been “heavily rebroadcast.”

While methods to determine the influential users in an online social
network (such as the Eigenvector centrality, inbetweenness centrality, and
in–out-degree centralities) exist, the interaction patterns of small online net-
works have been largely ignored. Meanwhile, Larsson and Moe,44 as well as
Severo and Venturini45 published articles about network-based research in
Sweden and Italy, respectively. It is hoped that this study will contribute to
filling the void in Turkey and help researchers from other countries as well.

Gökçe and others46 propose that the Eigenvector centrality, the algorithm
that determines how influential a user is in a network, may be used to detect
the “opinion shapers” in a Twitter users’ network. These users (or nodes, in
network terms) are crucial not only in the interaction flow, but also are
directly connected to other influential nodes. As stated by Shulman and
others,47 “the Eigenvector centrality accounts for the fact that a person can
be influential with only a few friends who happen to be influential them-
selves.” Therefore, this algorithm detects not only the central users in the
debate, but also “hidden opinion shapers,”48 who influence the conversation
without too much visibility. In a small network, detecting these users may
be crucial in order to understand how that particular network functions.

In this study, the Twitter interactions (mentions, received mentions, and
re-tweets) of AA board members between August 2011 and February 2015
are analyzed using the Eigenvector centrality algorithm.49 For this, the
Twitter accounts of 13 (out of 14, as former legal consultant Refik Korkusuz
did not use Twitter) AA former and current board members were examined.
The last 200 tweets (the maximum number permitted by Twitter API) sent by
each user (as of February 11, 2015) were collected, and grouped by clusters
using the Clauset–Newman–Moore algorithm by NodeXL software.50

Metrics processed by the software were exported to Gephi software,51 and
visualized after an adjacency matrix was used by the software to find each
node’s Eigenvector centrality. In this way, the network graph that used in
this article was constructed, defining major actors in the network and their
adjacency of interactions with other users.

In this way, it will be possible to detect all of the members included in the
interaction flow, and the most influential members of the network. In a small
network such as selection under examination, hypothetically, it is expected
that the selected users (board members) should be interconnected and they
may be connected to same influential users, which make them even more
important. It is assumed that the political identities of these users may be
explicative of the extent of political concentration among AA board

12 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



members. In-degree, out-degree, and betweenness centrality figures, in this
case study, are considered irrelevant, as the results will be produced from
the interactions of the selected 13 users. By definition, their betweenness
and weighted degree should be higher than those of other users, as the
network is formed around them. These parameters are absolutely meaningful
to detecting the central users in other networks; however, if the central users
of a network are already defined prior to data collection, they do not produce
useful results.

It should also be noted that, like all research based on real-life social media
content in Social Network Analysis field, it is very difficult to reproduce the
results, which is certainly a limitation of this area. Nevertheless, the
network analysis method used, based on interactions of multiple users
(nodes) with each other, alleviates this problem as for a node to become influ-
ential; it should be frequently interacted by many other nodes. Also, the incli-
nation of vast majority of the findings to certain conclusions makes this
methodological problem secondary; however still considerable, in this
research.

Findings

The network graphs we constructed treating Twitter data on NodeXL and
Gephi software clearly revealed a small, tightly connected, and exclusive
network of interactions among AA board members, other government or
AKP-based agencies and media pool journalists (Figure 1).

According to the collected data, which may be seen in Figure 2, the Twitter
interactions of 12 AA board members constitute 4 major clusters that envelop
97.6 percent of the total volume of interactions. While the total number of
clusters is actually nine, cluster no.0–1–4–7–8 did not produce considerable

Figure 2. Anadolu Agency board members’ Twitter interaction network graph.

TURKISH STUDIES 13

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



number of interactions. Cluster no.3 (in yellow, 30.98 percent), no.2 (in blue,
28.92 percent), no.6 (in green, 21 percent), and no.5 (in red, 16.97 percent)
give the following results when analyzed separately.

Cluster no.2, as seen in Figure 3, is mainly formed around former editor-
in-chief and board member Ömer Ekşi (@omer_eksi), while another board
member, Nihat Erdoğmuş (@nihaterdogmus), constitutes a sub-cluster (at
the center-right of the graph) with minor interactions. The most influential
users in this cluster are @anadoluajansi (Official Twitter account of AA), @fir-
atyurdakul (Fırat Yurdakul, Editor of photography at AA), and @Sabah
(Sabah newspaper). The Cluster no.2 is also connected to some important
nodes in Cluster 3, such as Yeni Şafak’s account (@yenisafak), AA board
member Ebubekir Şahin (@esahin54), and AA sports desk editor, Ersin
Şiyhan (@ersinsiyhan) (Table 2).

Cluster no.3 (Figure 4), despite not having the highest volume, is the widest
spread cluster with the highest number of important nodes. This cluster includes
two board members, Ebubekir Şahin (@esahin54) and former CEO Kemal
Öztürk (@kemalozturk2020), who resigned in December 2014. One important
note about this cluster is that the appearance of CNN Türk news
channel (@cnnturkcom) and newscaster Şirin Payzın (@siring) is circumstantial
as Payzın hosted Kemal Öztürk on her show on CNN Türk just before the data
collection process. The most influential nodes of this cluster are @hilal_kaplan
(Hilal Kaplan, Yeni Şafak columnist), Şahin, and Öztürk (Table 3).

The most notable features of this cluster are that it contains major execu-
tive actors from the presidency and the government (such as İbrahim Kalın,
Recep Tayyip Erdoğan’s chief advisor and Serdar Cam, president for Prime
Minister’s Turkish Cooperation and Coordination Agency, TİKA) and that
the majority of the important actors also tweet in English. On the other
hand, it contains much fewer AA journalists, compared to other major
clusters.

Figure 3. Twitter interaction graph of Cluster No.2.

14 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



Cluster no.6 (Figure 5) is the one with the fewest major nodes; however,
it has a considerable number of small nodes. This cluster is formed around
Metin Mutanoğlu (@metinmutanoglu), the newest member of the AA
board, who started working for the agency as editor-in-chief in January 2015.

This cluster shows Mutanoğlu’s current position related to the executive
AKP officials and AA journalists. Cluster no.6 has almost no connections
with the AKP’s political elite; however, it includes a considerable number of
pro-government journalists. The most influential nodes of this cluster are
@hasanoymez (Hasan Öymez, reporter for AA), Mutanoğlu himself, and
@isasansar (İsa Sansar, Adana regional director at AA) (Table 4).

Meanwhile, Cluster no.5 (Figure 6) is more connected to some major
actors in other clusters, mainly to executive officials. This cluster is formed
around Mücahit Küçükyılmaz (@mucahitkyilmaz), former director of
Presidency Social Media team and member of SETA and consultant at

Table 2 Most influential nodes of Cluster 2 (according to Eigenvector centrality
calculations)

Node ID Label
Eigenvector
Centrality

3 anadoluajansi 1 Official Twitter account of AA
215 firatyurdakul 0.77365813 Fırat Yurdakul, Editor of photography at AA
239 Sabah 0.58047776 Sabah newspaper
213 turankislakci 0.56292303 Turan Kışlakçı, reporter, at AA’s Arabic division
216 Yyaman 0.56292303 Yılmaz Yaman, director at AA
238 tkucukcan 0.56292303 Talip Küçükcan, director at pro-government NGO SETA.
212 basbakanlikkdk 0.45864917 Public Diplomacy division of Prime Minister’s Office.
236 Ntv 0.45864917 NTV, mainstream news channel, protested during Gezi

events due to its pro-government coverage.
221 r4biaplatform 0.38107617 Pro-Ikhwan NGO founded after the al-Sissi takeover in

Egypt, mainly by AKP members.
231 aysekesir 0.38107617 Ayşe Keşir, AKP women’s branch vice-president

Figure 4. Twitter interaction graph of Cluster No.3.

TURKISH STUDIES 15

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



TRT. It is possible to see these connections in this cluster. The most influential
nodes are @genco_cem (Cem Genco, photojournalist at AA), @setavakfi
(SETA official account), and @mfirik (Mehmet Kemal Firik, reporter at
AA) (Table 5).

Ego Networks

While the clusters reveal the influential users in the network, they do not give
much information about the interconnectedness of each cluster and each
board member. Therefore, the “ego networks”52 of key board members in
major clusters, in other words, their connections with nodes from different
clusters, also should be analyzed. The networks of Ebubekir Şahin, Kemal
Öztürk, and Metin Mutanoğlu were selected for this task, as they are the
board members who figure among the top 50 users with the highest value
of Eigenvector centrality in our network.

Table 3 Most influential nodes of Cluster 3 (according to Eigenvector centrality
calculations)
Node
ID Label

Eigenvector
Centrality

229 hilal_kaplan 0.74459761 Yeni Şafakcolumnist
227 esahin54 0.73136688 Ebubekir Şahin, AA board member
209 kemalozturk2020 0.70034201 Kemal Öztürk, former AA editor-in-chief
211 yenisafak 0.70034201 Pro-government Yeni Şafak newspaper
237 ikalin1 0.65379389 İbrahim Kalın, Tayyip Erdoğan’s chief advisor.
313 serdar_cam 0.62276901 Serdar Cam, president for Turkish Cooperation and

Coordination Agency (TİKA), a division of Prime
Minister’s Office.

219 erolgoka 0.56292303 Erol Göka, Yeni Şafak columnist
318 burhanduran 0.53196529 SETA general coordinator
495 yenisafaken 0.50094041 Yeni Şafak English account
499 metingim1 0.50094041 Metin Gım, columnist for pro-Islamic Milli Gazete

Figure 5. Twitter interaction graph of Cluster No.6.

16 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



Kemal Öztürk’s ego network (Figure 7), consisting of 90 users (nodes), fea-
tures 77 users from Cluster 3, Öztürk’s own cluster. It contains seven users
from Cluster 2, five users from Cluster 5, and one user from Cluster 6. It
should be noted that five of Öztürk’s connections from Cluster 2 feature in
the ten most influential user list of that cluster. Furthermore, all five users
from Cluster 5 are among the most influential of that cluster, and also the
user from Cluster 6 is equally among the user with highest Eigenvector cen-
trality. This means that Kemal Öztürk’s ego network, while containing few
users from other clusters, includes the most influential users from them.

Ebubekir Şahin’s ego network (Figure 8) of 117 users contains 100 users
from Şahin’s own cluster, 9 users from Cluster 2, 6 users from Cluster 5,
and 2 users from Cluster 6. As in Kemal Öztürk’s network, Şahin is also con-
nected to the most influential users from other clusters. Similarly, Metin
Mutanoğlu’s ego network (Figure 9) of 117 users contains 3, 5, and 5 users
from Clusters 2, 3, and 5, respectively. Eight of Metin Mutanoğlu’s ego

Table 4 Most influential nodes of Cluster 6 (according to Eigenvector centrality
calculations)

Node ID Label
Eigenvector
Centrality

218 hasanoymez 0.51441055 Hasan Öymez, reporter for AA.
368 metinmutanoglu 0.42360683 Metin Mutanoğlu, AA editor-in-chief
519 isasansar 0.41013669 İsa Sansar, Adana regional director at AA
222 ajturk 0.36376085 Al Jazeera Turkish version, Mutanoğlu’s former

employer.
307 ajtcanli 0.28618785 Al Jazeera Turkish version, live commentary account.
214 ahmetsel 0.27271771 Ahmet Sel, AA visual director
223 gocukkk 0.27271771 Murat Yılmaz, Islamist NGO IHH official
226 anadoluagency 0.27271771 Anadolu Agency official account
314 nevzatcicek 0.27271771 Nevzat Çiçek, Editor-in-chief at pro-government

timeturk.com website.
367 aliserdelek 0.16435926 Alişer Delek, reporter at Al Jazeera Turkish version

Figure 6. Twitter interaction graph of Cluster No.5.

TURKISH STUDIES 17

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



network’s 20 most influential users are from other clusters and they appear
among the most influential in their own clusters. Indeed, this interconnected-
ness contributes to the influence of those users, as they act as “bridges”53

between clusters. For instance, along with the Agency’s official Twitter
account, Fırat Yurdakul (@firatyurdakul), the photo editor of AA, appears
to be an important bridge among major clusters.

Conclusion

The network graphs of AA board members’ Twitter interactions prove that
the state-run agency’s officials have virtually no contact whatsoever with
anti-government or even neutral Twitter users. The clusters in the graph
are defined according to the popularity of board members, political positions,

Table 5. Most influential nodes of Cluster 5 (according to Eigenvector centrality
calculations)

Node ID Label
Eigenvector
Centrality

220 genco_cem 0.653793887 Cem Genco, photojournalist at AA.
235 setavakfi 0.580477764 SETA official account.
311 mfirik 0.514410554 Mehmet Kemal Firik, reporter at AA.
234 Fahrettinaltun 0.502904771 Fahrettin Altun, general coordinator at SETA.
312 tika_turkey 0.381076172 TİKA official account.
317 rt_erdogan 0.381076172 Recep Tayyip Erdoğan’s official account.
308 hasmetbaba 0.363521437 Haşmet Babaoğlu, pro-government columnist at Sabah.
309 sernury 0.363521437 Sernur Yassıkaya, Columnist atYeni Şafak.
310 ibrahimkiras 0.363521437 İbrahim Kiras, columnist atVatan.
315 farukonalan 0.363521437 Pro-government blogger.

Figure 7. Twitter ego network of Kemal Öztürk.

18 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



career backgrounds, and in some cases, language skills; however, politically
there is no observable difference between any of these clusters. Even inter-
actions with non-aligned Twitter users are rare, while interconnection
between clusters is clearly visible. This picture shows that AA board
members share a similar political background, which is unquestionably
close to the AKP-line. According to the Twitter interactions, there has not
been a single AA board member since 2011 who comes from a different pol-
itical tendency or even a different journalistic environment. This overlaps
with the recruitment patterns and the editorial choices of the agency.

As pointed out by Gunnarsson-Lorentzen,54 visualization of Twitter net-
works, as used in the current study, may function as a useful tool of depicting

Figure 8. Twitter ego network of Ebubekir Şahin.

Figure 9. Twitter ego network of Metin Mutanoğlu.

TURKISH STUDIES 19

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



polarization in (online) political environments. In this example, a pre-defined
selection is used (namely AA board members) and their interactions with
users from different backgrounds, different opinions, and different affiliations
were sought. However, in the web of networks, of 13 central users and 716
nodes, almost no meaningful contact with non-AKP supporters was observed.
Furthermore, the vast majority of interactions featured influential people
from the core state (or party) organization, which hinted at the emergence
of an elite “inner-circle” of a few, within millions of AKP members. Hence,
the network analyzed suggested not only the lack of dialogue that cannot
be found in less than a dominant-party system, but also a low level of
inner-party democracy within the AKP, which was supposed to be “voice
of the voiceless.” In this study, according to the results reached, the voiceless
continued to be voiceless, at least on the Twitter networks. Obviously, it would
be a valid claim that Twitter use is not the sole indicator of the inner-party
democracy, however as Massicard argues,55 the local branches of Turkish pol-
itical parties are heavily fragmented and vertically hierarchized. Bearing in
mind that Twitter has become an important democratic political tool in
Turkey,56 the lack of inner-party dialogue between AKP elites and the
lower ranking members is still interesting.

While the Twitter interactions of AA board members give hints about
Turkish politics, the level of political concentration in Turkey’s leading
news producer is unprecedented. AA, like its sister TRT, has always had a dis-
played a pro-government editorial line and political clientelism; however, 90
percent of content being devoted to the AKP, board members being former
consultants of Arınç and Erdoğan or columnists of the “pool media,” and
the cozy relationship founded on Twitter with other influential “New
Turkey” supporters do not depict a healthy picture for the Turkish media
or the country’s democracy. In a country where 2.5 million people sent 224
million tweets in the first half of June 2013 during the Gezi protests, the
major news producer only taking a small and cautiously selected people
into account on Twitter shows that democracy may be a luxury to which
only “inner-party members” have access in Erdoğan’s “New Turkey.”

This research functions as a harbinger of network-based approaches on
social media research, notably on countries like Turkey where informal
interpersonal relationships are prioritized over contractual relationship.
The findings of this work reveal that the entire state organization reshaped
during the AKP governments actually operates as a network based on
informal (but political) comradeships. The approach of this work may be
useful for other countries of the region. Bearing in mind the recent political
importance of online social networks in the Middle East, research based on
similar methodologies would certainly widen the scope of media studies
discipline.

20 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



Disclosure statement

No potential conflict of interest was reported by the author.

Notes

1. Polat and Tokgöz, “Twitter User Behaviors in Turkey”; Bayraktutan et al., “The
Use of Facebook”; Small, “What The Hashtag?”; and Gilles, “Tout oiseau aime à
s’entendre chanter” among others.

2. Şahin, “Siyasal İletişimde Anadolu Ajansı’nın rolü,” 116.
3. Ozel, “Is It None of Their Business?” 1082.
4. Arsu, “After Protests, Forums Sprout in Turkey’s Parks”; Traynor, “Erdoğan’s

Split Personality”
5. Seymour-Ure, “The Political Impact of Mass Media,” 156–76.
6. Ibid., 158–9.
7. Hallin and Mancini, “Comparing Media Systems,”67
8. Van Kempen, “Media-Party Parallelism and Its Effects,” 310.
9. Papathanassopoulos, “The Mediterranean/Polarized Pluralist Media Model

Countries”; Kaya and Çakmur, “Politics and the Mass Media in Turkey”; and
Hafez, “How liberal is.”

10. Bayram, “Political Parallelism in the Turkish Press,” 588–9.
11. Christensen, “Concentration of Ownership,” 182.
12. Kaya and Çakmur, “Politics and the Mass Media in Turkey,” 529.
13. Cizre-Sakallıoğlu and Yeldan, “Politics, Society and Financial Liberalization,”

503.
14. Mardin, “Center-Periphery Relations.”
15. Suttner, “Party Dominance ‘Theory’,” 278.
16. Greene, “Why Dominant Parties Lose,” 12.
17. Keyman, “The AK Party,” 23–24.
18. Öniş, “Monopolizing the Center,” 6.
19. Çarkoğlu et al., “Press-Party Parallelism and Polarization,” 296.
20. Ayan-Musil, “Emergence of a Dominant Party,” 73.
21. Sartori, “Parties and Party Systems.”
22. Buğra and Savaşkan, “New Capitalism in Turkey,” 88–89.
23. Sayarı, “Interdisciplinary Approaches,” 665; Özkan, “Turkey’s Choice,” 35; Atlı,

“Business Associations,” 180–1.
24. Lancaster, “The Iron Law,” 1680.
25. Keyman, “The AK Party,” 19.
26. Öniş, “Monopolizing the Center,” 8.
27. Ayan-Musil, “Emergence of a Dominant Party,” 88–89.
28. “Devlet yandaş medyayı reklamla zengin etti.”
29. “İstatistikler—Erişime Engellenen Siteler.”
30. Şahin, “Ajans Gazeteciliği,” 199.
31. Irak, “Reading Political Clientelism.”
32. “Devlet yandaş medyayı reklamla zengin etti.”
33. Türk, “Anadolu Ajansı Sorunu,” 61–63.
34. Bengi, “Tarihsel süreç içinde,” 312.
35. “AA’da yasaya dayanmadan satış.”
36. “Anadolu Ajansı Sayıştay denetimine tabi değil.”
37. RoT Undersecretariat of Treasury, “2013 Kamu İşletmeleri,” 146.

TURKISH STUDIES 21

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 



38. RoT Undersecretariat of Treasury, “2012 Kamu İşletmeleri,” 143.
39. Turkish Vice Prime Minister’s Office, “Response to Parliamentary.”
40. Directorate General of Press and Information, “2013 Faaliyet Raporu.”
41. Varol et al., “Evolution of Online”; New York University Social Media and Pol-

itical Participation Lab, “A Breakout Role”; Demirhan, “Social Media Effects”;
Metzger et al., “Dynamics of Influence.”

42. Such as Gökçe et al., “Twitter and Politics.”
43. Varol et al., “Evolution of Online,” 87.
44. Larsson and Moe, “Studying Political Microblogging.”
45. Severo and Venturini, “Intangible Cultural Heritage.”
46. Gökçe et al., “Twitter and Politics,” 679–680.
47. Shulman et al., “Leveraging the Power,” 181.
48. Gökçe et al., “Twitter and Politics,” 680.
49. Blondel et al., “Fast Unfolding.”
50. Smith et al., “NodeXL: A Free.”
51. Bastian et al., “Gephi: An Open.”
52. Hanneman and Riddle, “Introduction to Social.”
53. Greve, “Networks and Entrepreneurship,” 6–7.
54. Gunnarsson-Lorentzen, “Polarisation in Political.”
55. Massicard, “The Uses of Team Rivalry,” 58–59.
56. Sobaci and Karkin, “The Use of Twitter”; Sancar, “Political Public Relations 2.0”;

Bayraktutan et al., “The Role of Social Media”; Demirhan, “Relationship Between
Social Media.”

Notes on Contributor

Dağhan Irak is a Ph.D. candidate at the University of Strasbourg, Social and Human
Sciences Doctoral School, working on sports fandom and new media in Turkey. He
holds a journalism BA degree from Galatasaray University, and a modern Turkish
history MA degree from Bogazici University. He is the author of two published
books on social media in Turkey and the socio-politics of Turkish football.

ORCID

Dağhan Irak http://orcid.org/0000-0001-6625-2866

References

Anadolu Ajansı. “Anadolu Ajansı Sayıştay denetimine tabi değil.” 2014. Accessed
March 21, 2015. http://www.aa.com.tr/tr/haberler/281516–anadolu-ajansi-
sayistay–denetimine-tabi-degil.

Arsu, S. “After Protests, Forums Sprout in Turkey’s Parks.” Nytimes.com, 2013.
Accessed April 7, 2015. http://www.nytimes.com/2013/07/08/world/europe/after-
protests-forums-sprout-in-turkeys-parks.html.

Atli, A. “Business Associations and Turkey’s Foreign Economic Policy: From the ‘Ozal
Model’ to the AKP Period.” Bogaziçi Journal 25 (2011): 171–188.

Ayan Musil, P. “Emergence of a Dominant Party System after Multipartyism:
Theoretical Implications from the Case of the AKP in Turkey.” South European
Society and Politics 20, no. 1 (2015): 71–92.

22 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 

http://orcid.org/0000-0001-6625-2866
http://www.aa.com.tr/tr/haberler/281516--anadolu-ajansi-sayistay--denetimine-tabi-degil
http://www.aa.com.tr/tr/haberler/281516--anadolu-ajansi-sayistay--denetimine-tabi-degil
http://www.nytimes.com/2013/07/08/world/europe/after-protests-forums-sprout-in-turkeys-parks.html
http://www.nytimes.com/2013/07/08/world/europe/after-protests-forums-sprout-in-turkeys-parks.html


Bastian, M., S. Heymann, M. Jacomy. “Gephi: An Open Source Software for Exploring
and Manipulating Networks.” ICWSM 8 (2009): 361–362.

Bayraktutan, G. B., M. Binark, T. Çomu, B. Doğu, G. İslamoğlu, and A. Telli Aydemir.
“The Role of Social Media in Political Communication: Use of Twitter in the 2011
General Elections in Turkey.” MEDIANALI-znanstveni časopis za medije, novi-
narstvo, masovno komuniciranje, odnose s javnostima i kulturu društva 7, no. 13
(2013): 1–18.

Bayraktutan, G., M. Binark, T. Çomu, B. Doğu, G. İslamoğlu, and A. Telli Aydemir.
The Use of Facebook by Political Parties and Leaders in the 2011 Turkish General
Elections. Social Media in Politics (2014), 165–199.

Bayram, S. “Political Parallelism in the Turkish Press, a Historical Interpretation.”
Turkish Studies 11, no. 4 (2010): 579–611.

Bengi, H. “Tarihsel süreç içinde Anadolu Ajansı’nın özgün kurumsal yapısı 1920
2011.” Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi,
13, no. 50. Accessed February 14, 2015. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ankuayd/
article/download/5000003121/5000003641.

Blondel V. D, J. L Guillaume, R. Lambiotte, and E. Lefebvre. Fast Unfolding of
Communities in Large Networks. Journal of Statistical Mechanics: Theory and
Experiment 2008, no. 10, (2008): P10008.

Buğra A., and O. Savaşkan. New Capitalism in Turkey: The Relationship Between
Politics, Religion and Business. Cheltenham: Edward Elgar, 2014.

Çarkoğlu, A., L. Baruh, and K. Yıldırım. “Press-Party Parallelism and Polarization of
News Media during an Election Campaign The Case of the 2011 Turkish
Elections.” The International Journal of Press/Politics 19, no. 3 (2014): 295–317.

Christensen, C. “Concentration of Ownership, the Fall of Unions and Government
Legislation in Turkey.” Global Media and Communication 3, no. 2 (2007): 179–199.

Cizre-Sakallioglu, U., and E. Yeldan “Politics, Society and Financial Liberalization:
Turkey in the 1990s.” Development and Change 31, no. 2 (2000): 481–508.

Cumhuriyet. “AA’da yasaya dayanmadan satış.” 2013. Accessed March 21, 2015.
http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/diger/429794/AA_da_yasaya_dayanmadan_
satis.html.

Cumhuriyet. “Devlet yandaşmedyayı reklamla zengin etti.” 2015. Accessed March 21,
2015. http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/204567/Devlet_yandas_
medyayi_reklamla_zengin_etti.html.

Demirhan, K. “Relationship Between Social Media and Political Parties: The Case of
Turkey.” Political Campaigning in the Information Age 1 (2014): 1–31.

Demirhan K. “Social Media Effects on the Gezi Park Movement in Turkey: Politics
under Hashtags.” Social Media in Politics 13 (2014): 281–314.

Directorate General of Press and Information. 2013 Faaliyet Raporu. Ankara: DGPI,
2014.

EngelliWeb. “İstatistikler—Erişime Engellenen Siteler.” 2015. Accessed March 21,
2015. http://engelliweb.com/istatistikler/.

Gilles, I. “Tout oiseau aime à s’entendre chanter: quelle utilisation de Twitter du côté
de l’AKP?” Ovipot.hypotheses.org, 2013. Accessed April 7, 2015. http://ovipot.
hypotheses.org/9184.

Gökçe, O. Z, E. Hatipoğlu, G. Göktürk, B. Luetgert, and Y. Saygin. “Twitter and
Politics: Identifying Turkish Opinion Leaders in New Social Media.” Turkish
Studies 15, no. 4 (2014): 671–688.

Greene, K. F. Why Dominant Parties Lose: Mexico’s Democratization in Comparative
Perspective. New York: Cambridge University Press, 2007.

TURKISH STUDIES 23

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 

http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ankuayd/article/download/5000003121/5000003641
http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ankuayd/article/download/5000003121/5000003641
http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/diger/429794/AA_da_yasaya_dayanmadan_satis.html
http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/diger/429794/AA_da_yasaya_dayanmadan_satis.html
http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/204567/Devlet_yandas_medyayi_reklamla_zengin_etti.html
http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/204567/Devlet_yandas_medyayi_reklamla_zengin_etti.html
http://engelliweb.com/istatistikler/
http://ovipot.hypotheses.org/9184
http://ovipot.hypotheses.org/9184


Greve, A. “Networks and Entrepreneurship—an Analysis of Social Relations,
Occupational Background, and Use of Contacts during the Establishment
Process.” Scandinavian Journal of Management 11, no. 1 (1995): 1–24.

Gunnarsson Lorentzen, D. “Polarisation in Political Twitter Conversations.” Aslib
Journal of Information Management 66, no. 3 (2014): 329–341.

Hafez K (2010) “How Liberal is Soft Authoritarianism When Compared to
Democracy? Arab and Western Media Systems Typologies.” Arab Media
Symposium Information Evolution in the Arab World. Accessed February, 26,
2015. https://www.uni-erfurt.de/fileadmin/user-docs/philfak/kommunikationswi
ssenschaft/files_publikationen/hafez/Georgetown_paper_neu.pdf.

Hallin D. C, and P. Mancini. Comparing Media Systems: Three Models of Media and
Politics. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

Hanneman, R. A., and M. Riddle. “Introduction to Social Network Methods.” 2005.
Accessed March 21, 2015. http://faculty.ucr.edu/~hanneman/.

Irak, D. “Reading Political Clientelism and Concentration through New Media: The
Case of Anadolu Agency.” Yeni Medya Çalışmaları 3, Taş Mektep, 13–30, 2015.

Kaya, R., and B. Çakmur. “Politics and the Mass Media in Turkey.” Turkish Studies 11,
no. 4, (2010): 521–537.

Keyman, E. F. “The AK Party: Dominant Party, New Turkey and Polarization.”
Insight Turkey 16, no. 2 (2014): 19–31.

Lancaster, C. “The Iron Law of Erdogan: The Decay from Intra-Party Democracy to
Personalistic Rule.” Third World Quarterly 35, no. 9 (2014): 1672–1690.

Larsson A. O., and H. Moe. “Studying Political Microblogging: Twitter Users in the
2010 Swedish Election Campaign.” New Media & Society 14, no. 5 (2012): 729–747.

Mardin, Ş. “Center-Periphery Relations: A Key to Turkish Politics?” Daedalus (1973):
169–190.

Massicard, E. “The Uses of Team Rivalry: Reconsidering Party Factionalism in
Turkey.” In Negotiating Political Power in Turkey: Breaking Up the Party, edited
by N. Watts and E. Massicard. London: Routledge, 2013.

Metzger, M., D. Penfold-Brown, P. Barbera, P. Bonneau, J. Jost, J. Nagler, and
J. Tucker. “Dynamics of Influence in Online Protest Networks: Evidence from
the 2013 Turkish Protests.” Annual Meeting of the Midwest Political Science
Association, 2014.

New York University Social Media and Political Participation Lab. A Breakout Role
for Twitter? The Role of Social Media in the Turkish Protests. New York: NYU, 2013.

Öniş Z (2014). “Monopolizing the Center: The AKP and the Uncertain Path of
Turkish Democracy.” Accessed March 5, 2015. http://papers.ssrn.com/sol3/
papers.cfm?abstract_id=2499213.

Ozel, I. “Is It None of Their Business? Business and Democratization, the Case of
Turkey.” Democratization 20, no. 6 (2013): 1081–1116.

Özkan, B. “Turkey’s Choice: Is There a Way Out for Erdoğan?” Political Insight 5, no.
3 (2014): 34–37.

Papathanassopoulos, S. “The Mediterranean/Polarized Pluralist Media Model
Countries—Introduction.” In European Media Governance National and
Regional Dimensions, edited by Giorgos Terzis, 191–201. Bristol: Intellect, 2007.

Polat, B., and C. Tokgöz. “Twitter User Behaviors in Turkey: A Content Analysis on
Turkish Twitter Users.” Mediterranean Journal of Social Sciences 5, no. 22 (2014):
244–251.

Republic of Turkey Undersecretariat of Treasury. “2012 Kamu İşletmeleri Raporu.”
Ankara, 2013.

24 D. IRAK

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 

http://www.uni-erfurt.de/fileadmin/user-docs/philfak/kommunikationswissenschaft/files_publikationen/hafez/Georgetown_paper_neu.pdf
http://www.uni-erfurt.de/fileadmin/user-docs/philfak/kommunikationswissenschaft/files_publikationen/hafez/Georgetown_paper_neu.pdf
http://faculty.ucr.edu/~hanneman/
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2499213
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2499213


Republic of Turkey Undersecretariat of Treasury. “2013 (Kamu İşletmeleri Raporu.”
Ankara, 2014.

Sartori, G. Parties and Party Systems: A Framework for Analysis. Cambridge:
Cambridge University Psress, 1976.

Şahin, M. “Ajans Gazeteciliği ve Medya Sektöründe Haber Ajanslarının Etkinliği.”
İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, no. 37 (2013): 196–210.

Şahin, M. “Siyasal İletişimde Anadolu Ajansı’nın rolü.” İ&D İletişim ve Diplomasi 2,
no. 3 (2014): 108–127.

Sancar, G. A. “Political Public Relations 2.0 and the Use of Twitter of Political Leaders
in Turkey.” Online Journal of Communication and Media Technologies 3, no. 1
(2013): 181–194.

Sayarı, S. “Interdisciplinary Approaches to Political Clientelism and Patronage in
Turkey.” Turkish Studies 15, no. 4 (2014): 655–670.

Seymour-Ure, C. The Political Impact of Mass Media. London: Sage, 1974.
Severo, M., and T. Venturini. “Intangible Cultural Heritage Webs: Comparing

National Networks with Digital Methods.” New Media & Society (2015). doi:10.
1177/1461444814567981.

Shulman, J., J. Yep, and D. Tomé. “Leveraging the Power of a Twitter Network for
Library Promotion.” The Journal of Academic Librarianship 41, no. 2 (2015):
178–185.

Small T. A. “What The Hashtag?: A content analysis of Canadian politics on Twitter.”
Information, Communication & Society 14, no. 6 (2011): 872–895.

Smith, M., N. Milic-Frayling, B. Shneiderman, E. Mendes Rodrigues, J. Leskovec, and
C. Dunne. “NodeXL: A Free and Open Network Overview, Disco and Exploration
Add-In for Excel 2007/2010.” Social Media Research Foundation (2010).

Sobaci, M. Z., and N. Karkin. “The Use of Twitter by Mayors in Turkey: Tweets for
Better Public Services?” Government Information Quarterly 30, no. 4 (2013): 417–
425.

Suttner, R. “Party Dominance ‘Theory’: Of What Value?” Politikon 33, no. 3 (2006):
277–297.

Traynor, I. (2013) “Erdoğan’s Split Personality: The Reformer v the Tyrant.” The
Guardian. Accessed April 7, 2015. http://www.theguardian.com/world/2013/sep/
30/erdogan-personality-reformer-tyrant-analysis.

Türk, H. S. “Anadolu Ajansı Sorunu ve Çözüm Yolları.” AÜ Hukuk Fakültesi Dergisi
34, (1977): 61–86.

Turkish Vice Prime Minister’s Office. (2013). “Response to Parliamentary Question
No. 71366025–031–923.”

Van Kempen, H. “Media-Party Parallelism and Its Effects: A Cross-National
Comparative Study.” Political Communication 24, no. 3 (2007): 303–320.

Varol O, E. Ferrara, C. L. Ogan, F. Menczer, and A. Flammini. “Evolution of Online
User Behavior during a Social Upheaval.” Proceedings of the 2014 ACM conference
on Web science, ACM, 81–90, 2014. Accessed June 28, 2014. http://dl.acm.org/
citation.cfm?id=2615699.

TURKISH STUDIES 25

T
ur

ki
sh

 S
tu

di
es

 

http://dx.doi.org/10.1177/1461444814567981
http://dx.doi.org/10.1177/1461444814567981
http://www.theguardian.com/world/2013/sep/30/erdogan-personality-reformer-tyrant-analysis
http://www.theguardian.com/world/2013/sep/30/erdogan-personality-reformer-tyrant-analysis
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2615699
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2615699

	Abstract
	Introduction
	Press–Party Parallelism in Turkey
	The AKP: A Dominant Party?
	The AKP's Shift from Pro-Liberty Muslim-Democrats to Autocratic Islamists
	An Overview of AA Content under AKP Rule
	From “Partisan Media” to “Media Pool”
	AA's Legal Status and the Agency under AKP Administration
	Methodology
	Findings
	Ego Networks
	Conclusion
	Disclosure statement
	Notes
	Notes on Contributor
	ORCID
	References

